Med en cinematisk touch – spel inspirerade av film
Ibland hyllas spel för sitt gameplay och ibland för dess story. Men vid vissa tillfällen blir spel kritikerrosade tack vare sin cinematiska stil. Att spel beskrivs som cinematiska beror ofta på att de mer och mer börjar få fotorealistisk grafik som kan göra det svårt att se om det är datoranimerade bilder eller helt enkelt filmsekvenser man ser. Denna typ av fotorealism är vanligast i cut-scenes (korta filmsnuttar som spelas upp mellan spelmoment) där spelaren inte har möjlighet att interagera på något sätt. Men tack vare att spel som The Last of Us (2013) produceras börjar gränsen mellan film och spel suddas ut mer och mer. Den distinkta skillnaden i att spel är ett interaktivt medium kvarstår dock och därför beskrivs spelen som cinematiska spel eller upplevelser snarare än film.
Att tänja på gränserna ytterligare
Ett spelföretag som mer och mer försöker tänja på gränsen mellan film och spel är Quantic Dream av grundaren David Cage. Speciellt kan man se detta i att spelet Beyond: Two Souls (2013) innehåller fullt ut digitala representationer (och rollprestationer) av skådespelerskan Ellen Page och skådespelaren Willem Dafoe.