Posted By nadja
TV-spelen allt mer realistiska

När detta inlägg skrivs har Rockstars efterlängade TV-spel Red Dead Redemption 2 precis släppts till spelkonsolerna Xbox och Playstation. Spelutvecklaren Rockstar är kanske mest känd för sin Grand Theft Auto-serie och Red Dead Redemption bygger även det på en öppen spelvärld men istället för nutid utspelar det sig på 1800-talet i vilda västern-miljö.

Red Dead Redemption 2 har fått höga betyg av spelkritikerna och anses av vissa vara det tekniskt mest avancerade spelet för dagens konsolgeneration med sina levande och detaljerade naturmiljöer i en stor öppen spelvärld som har både dygnscykel och vädervarationer såväl som ett rikt naturliv.

Spelet är en uppföljare till det ursprungliga Red Dead Redemption som kom ut 2010 till förra generationens spelkonsoler (Xbox 360 och Playstation 3). Det gavs dock aldrig ut till PC, vilket många istället hoppas att uppföljaren kommer göra. Jämför man de båda spelen ser man tydligt hur tekniken har gått framåt då grafiken har blivit mer verklighetstrogen och fler detaljer har kunnat implementeras.

Går man ännu längre tillbaka i tiden blir kontrasten väldigt tydlig mot dagens TV-spel som kan köras i 4K-upplösning och har fått nästan fotorealistisk grafik. Många som växte upp med Super Mario-spelen på Nintendos spelkonsoler minns nog när de som barn fängslades av spelen trots de stora pixlarna och den ”blippbloppiga” musiken och ljudeffekterna från den tiden. Idag har många själva skaffat barn och spelar kanske fortfarande spel fast på modernare handhållna konsoler som Nintendo Switch, om de nu lyckas klämma in en ledig stund mellan blöjbyten, vaggande av barnvagn och annat som hör livet som småbarnsförälder till.

I takt med den tekniska utvecklingen har hårdvaran i dagens spelkonsoler nått en nivå som gör att spelen grafiskt börjar närma sig fotorealism. Här har dock PC-spelen alltid legat steget före eftersom en dator går att uppgradera kontinuerligt med det senaste grafikkortet medan man som ägare av en spelkonsol är låst till den hårdvara som sitter under skalet och det brukar dröja flera år mellan varje konsolgeneration.

Ett litet trendbrott har dock skett de senaste åren i och med lanseringen av Xbox One X och Playstation 4 Pro som inte klassas som en ny generation utan snarare lite upphottade versioner av de redan existerande konsolerna. Spelen som släpps idag fungerar på båda konsolerna men den som har den nyare varianten kan ofta få spelet i 4K-upplösning eller med aningen fler bildrutor per sekund så spelet flyter på mjukare än på originalkonsolen.

Denna jakt på allt mer naturtrogen grafik i spel har pågått under många år och drivit utvecklingen av allt mer avancerade grafikkretsar framåt. Förr eller senare kommer vi dock nå en punkt där grafiken är så fotorealistisk den kan bli och då kommer spelutvecklarna tvingas hitta andra säljargument att locka spelarna med.