Posted By nadja
Rollspel och äventyrsspel

Talar man om rollspel och/eller äventyrsspel så kan diskussionen spänna nästan hela tv-spelets levnadsålder; från The Legend of Zelda (1986) till The Witcher 3 (2015). Det sträcker sig även över flertalet subgenrer som jrpg (japanska rollspel) och mmorpg (massively multiplayer online role-playing games). Vissa rollspel är turbaserade, exempelvis tidigare delar i Final Fantasy serien, medan andra såsom The Elder Scrolls V: Skyrim är action-orienterade i realtid.

Peka och Klicka

Ett typ av spel inom kategorin äventyr är så kallade peka-klicka spel som helt enkelt innebär att man spelar som det låter; man pekar och klickar. Exempelvis för att få karaktären, eller karaktärerna, att förflytta sig får man flytta spelets pekare dit man vill att de ska gå och sedan klicka för att utföra kommandot. Två av grundpelarna inom denna genre var Tim Schafer och Ron Gilbert. Den förstnämnda har stått för ikoniska spel som Grim Fandango (1998) och Full Throttle (1995) medans Gilbert står som ledande kreatör för bland annat Maniac Mansion (1987), The Secret of monkey Island (1990) och dess uppföljare.

RPS

Mass Effect (2007), Deus Ex (2000) och Borderlands (2009). Alla dessa är exempel på spel som blandar RPG med FPS för att skapa den sammanslagna speltypen RPS (utskrivet som Role-Playing-Shooter) där skjutspel i förstapersonsperspektiv blandas med element från rollspel. Inkluderandet av Mass Effect visar också på att en tredjepersonsvy går att anpassa till denna typ av spel vilket gör RPS till ytterligare en typ av hybrid mellan genrer. Ett spel som tar detta ytterligare ett steg längre är Final Fantasy XV (2015) som använder sig av både strider i realtid och moment där man skjuter i tredjepersons-vy.